Veelgestelde vragen


Als laatste aangepast op: 17-09-2021
Van de startende ondernemers in Nederland heeft 100% plannen om een domeinnaam te registreren voor een webshop of website (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.000). Wanneer je als ondernemer een website start, denk je naast de naam ook na over de extensie. Kies je voor het topleveldomein .nl of .com? De keuze voor de juiste extensie, hangt af van verschillende factoren en van de doelen die je hebt met je website en onderneming. Uit onderzoek blijkt dat houders verschillende criteria hebben voor hun domeinnaamextensie. Zo zoeken veel houders naar een domeinnaam die betrouwbaar is en vertrouwen wekt (19%) en gekoppeld is aan het specifieke land (20%) waarin zij zakendoen (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.000). 
 
.nl heeft in Nederland de voorkeur
In Nederland is .nl bij uitstek de meest populaire extensie. Ieder jaar worden er meer dan 750.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Als ondernemer in Nederland kies je in eerste instantie voor een .nl-domeinnaam vanwege de Nederlandse uitstraling. Spreek je voornamelijk de Nederlandse bezoeker aan of doe je vooral zaken op nationaal niveau? Dan kies je het beste voor een .nl. Ook startende mede-ondernemers die lokaal of regionaal werken, kiezen massaal voor een .nl. Zo geeft 92% van deze groep de voorkeur aan een .nl-domeinnaam (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.000). 
 
 .nl en .com vullen elkaar aan
Internetgebruikers associëren .nl met lokaal, vertrouwd en veilig, terwijl zij .com als een extensie zien die internationaal bereik en status levert. Hoewel .nl en .com ieder hun meerwaarde hebben, is er wel degelijk een verschil in hun onderlinge positionering. Zo blijkt uit onderzoek onder 1.000 zakelijke respondenten, dat zij een .nl associëren met de woorden vertrouwd (88%), betrouwbaar (85%), veilig (84%) en serieus (75%). Een .com zien zij juist voornamelijk als grootzakelijk (83%), een extensie met groot bereik (85%) en internationaal (88%) (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.000). 
 
Meer klik met .nl
Hoewel de vindbaarheid van een .nl en .com in de ogen van de consument vergelijkbaar is, wordt een .nl sneller getoond in Nederlandse zoekresultaten. De vindbaarheid van deze extensie wordt versterkt, doordat internetgebruikers sneller op een .nl-domeinnaam in hun zoekresultaten klikken. Met een .nl kom je in Nederland dus hoger in zoekmachines zoals Google, wat voor jou als ondernemer meer kliks en resultaten oplevert. 
 
Beide extensies registreren 
In principe hoef je niet te kiezen tussen een .nl en .com. Je kunt ze natuurlijk ook beiden registreren. Heb je bijvoorbeeld de ambitie om internationaal zaken te doen of zit je doelgroep zowel in Nederland als in het buitenland? Dan is het slim om naast je .nl-domeinnaam ook een .com te registreren. Zo blijkt dat 72% van de ondernemers met internationale plannen overweegt om naast .com ook een .nl te registreren. Het bundelen van beide extensies geeft je als ondernemer een sterke positie.   
 
Registreer nu je .nl-domeinnaam via onze website. Heb je vragen over het registreren of wil je nog meer klik met jouw .nl? Neem dan contact met ons op.