Veelgestelde vragen


Als laatste aangepast op: 17-09-2021

Succesvol ondernemen en zakendoen gaan vrijwel altijd hand in hand met een professionele website. Een eigen website start natuurlijk met het vinden van de ideale domeinnaam. Hoewel er inmiddels meer dan 6 miljoen .nl-domeinnamen zijn geregistreerd, zijn er nog meer dan 6 miljoen vrije .nl-domeinnamen. Onze suggestietool helpt je bij het vinden van de juiste domeinnaam, ook als je eerste keuze al bezet is. Vervolgens registreer je direct en gemakkelijk je ideale keuze. Bij het kiezen van de naam, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden, zoals de relevantie van de naam en de extensie. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je de juiste domeinnaam kiest en registreert.

 

Een naam die leesbaar en te onthouden is

Zowel voor je bedrijfsnaam als je domeinnaam geldt: kies een naam die mensen kunnen lezen, gemakkelijk onthouden en goed kunnen uitspreken. Ook bij mondeling contact kun je op die manier beter je domeinnaam spellen en voorkom je verwarring of miscommunicatie bij je klanten of partners. Een relatief korte naam blijft vaak beter hangen dan een extreem lange naam. Toch is een korte naam niet altijd beter. Het gaat erom dat de naam herkenbaar is, wanneer je deze leest. Bijvoorbeeld in zoekresultaten op Google. Een originele en aansprekende zin is dan soms effectiever dan een onuitspreekbare, korte naam.

 

Pas op met koppeltekens of afkortingen

Een koppelteken in je domeinnaam wordt vaak vergeten bij het intypen van de url in Google, waardoor mensen je website mogelijk niet kunnen vinden. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Kies daarom altijd voor een domeinnaam zonder koppeltekens. Of zorg dat je beide varianten (met en zonder koppelteken) registreert. Ook als de domeinnaam die je voor ogen hebt bezet is, kies je bij voorkeur de variant met koppelteken: je creëert verwarring met de domeinnaam zonder koppelteken. Daarnaast zijn afkortingen in je naam verwarrend voor je doelgroep, omdat ze de leesbaarheid verminderen. Je doelgroep wil uit de domeinnaam kunnen halen wat je doet, zeker als zij nog niet bekend is met je bedrijf. 

 

Kies de juiste extensie

Een extensie kies je op basis van je doelen. Ben je een ondernemer die voornamelijk in Nederland zakendoet? Dan is een .nl de meest logische keuze. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de .nl-extensie in Nederland het meest positieve imago heeft. Nederlandse internetgebruikers associëren .nl met dichtbij (74%), vertrouwd (69%), betrouwbaar (65%) en veilig (64%) (bron: Onderzoek SIDN, n=1025). Internetgebruikers klikken sneller op een .nl en vertrouwen een .nl-domeinnaam sneller dan een andere extensie. En terecht, want een .nl wordt 10 keer minder vaak gebruikt voor spam dan een .com (bron: Spamhouse, 2021). Dat verlaagt de drempel om online zaken of een online aankoop te doen. 

 

Registreer meerdere domeinnamen

Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot één domeinnaam. Doe je zowel nationaal als internationaal zaken? Of heb je de ambitie om in de toekomst je diensten of producten ook internationaal aan te bieden? Dan doe je er goed aan om de domeinnaam alvast in meerdere extensies te registreren. Registreer naast je .nl-domeinnaam bijvoorbeeld ook de .com-variant. Daarnaast kun je domeinnamen registreren die lijken op jouw domeinnaam en deze doorlinken naar je website. Zo zorg je ervoor dat gebruikers altijd op jouw website terechtkomen en dat concurrenten er niet met een vergelijkbare domeinnaam vandoor gaan. 

 

Zoek je ideale domeinnaam met behulp van onze suggestietool en registreer direct je keuze. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.